Selasa, 21 September 2010

dulu di GDP, sekarang di SDP


Isnin, 20/09/2010
Hari pertama saya di firma SDP (Studioplan Design Partnership, Ipoh). Saya belum diberi buku Log oleh ULPL (Unit Latihan & Pembelajaran Lanjutan, Politeknik). Justeru saya fikirkan adalah lebih baik saya catatkan perjalanan kerja harian saya didlm blog ini.
Pagi, seperti biasa sebagai ‘orang baru’ saya menghabiskan masa berkenal-kenalan dengan staf-staf di firma ini.
Boss- Ar Raja Azman, 2nd Bos, En Mior Shamsul, Arkitek- Asrul, Jai, Kamal dan Mat(Rais). TA – Megat, John, …..,Draftsman- Johnny,….,Boboy(practical).. 4 org staf pompuan sy tak ingat nama.
Petang; Biasanya sebagai org baru di sesebuah firma, masa 1 minggu hingga 1 bulan pertama adalah antara masa perkenalan untuk mula bekerja. Dahulu sewaktu saya di GDP, 1minggu pertama ‘duduk saja’ tak ada apa2 kerja nak dibuat melainkan bersembang2 shj. Kerana immediate boss( bos terdekat) belum pulang dari out-station. Tetapi di SDP, pada petang hari ini, En Asrul (architect senior) di sini telah mengumpulkan staf (termasuk sy) untuk membuat perbincangan 1 projek competition yg anjurkan oleh PAM iaitu Masjid MACMA ( Malaysian Chinese Muslim Association ) di KL.
Tengok pada brief projek, saya agak teruja kerana ia seperti brief projek samasa belajar di Politeknik atau Universiti.
Kami dibahagikan kepada 2 kumpulan (design team) kumpulan saya Bos, Arkitek Kamal, Mat dan Sid. Kumpulan 2 Arkitek Mior , Asrul dan Jai.
Kaedah pengendalian projek competition ini sama shj seperti projek pelajar di sekolah Senibina, ~Memahami kehendak projek, membuat research, conceptual, site analysis dan final presentation on 3 A1 board (portrait) with report.
Cuma perbezaannya jika di sekolah, pada hari submission . Yes, kita perlu hantar, tetapi tak mengapa jika ‘projek kita tak sampai’; markah untuk progress, crit, efforts kita tetap diambil kira. Jika kita telah menunjukkan prestasi yg baik sepanjang perjalanan projek. InsyaAllah kita akan mendapat gred yg baik.
Tetapi berbeza di firma, jika hasil yg dibuat tidak mencapai tahap. Bos mungkin membuat keputusan untuk tidak menghantar projek tersebut ke urusetia pertandingan. Walaupun yuran pendaftaran telah dibayar, kerana ia membawa kpd nama buruk & reputasi syarikat yg tidak baik. Kesan kepada kita (staf/pekerja), bos mungkin kurang percaya kepada keupayaan kita (mungkin bos menunggu masa yg sesuai utk menggantikan kita dgn pekerja2 baru yg lebih baik!!) yg berlumba2 menghantar resume terbaik kpd firma.
Pen-off

Tiada ulasan:

Hello Portfolio!!

Hello Portfolio!!