Rabu, 19 November 2008

Tata Laku Ikhtisas; Apa arkitek boleh/ tidak boleh buat?

1) Arkitek boleh menubuhkan firma/cawangan firma atau apa-apa bentuk perniagaan lain( yang berkaitan dengan pembinaan) HANYA dengan kebenaran Lembaga.
2) Arkitek hendaklah menjaga tatalaku, etika professional, hak-hak klien ke atas bangunan (yang tidak boleh didedahkan kepada umum tanpa keizinan klien).
3) Arkitek hendaklah sentiasa memberikan perkhidmatan terbaik kepada klien dan menjaga professionalisme / integriti arkitek, supaya profesion sentiasa dihormati masyarakat.
4) Arkitek tidak boleh meluluskan pelan bangunan atau lukisan yang dibuat/direka/dilukis oleh orang lain/ yang bukan dibawah seliaannya.
5) Arkitek tidak boleh membuat promosi perkhidmatan seperti perniagaan runcit/supermarket/ atau perkhidmatan yang tidak profesional.
6) Iklan perkhidmatan boleh dibuat melalui
~website; paparkan kreadibiliti perkhidmatan/ anugerah yang dimenangi.
~suratkhabar; perutusan tahniah kepada klien.
~suratkhabar; iklan kerja yang kreatif, menarik sesuai dengan kreativiti arkitek.
~risalah jualan projek/brochure; paparkan butiran arkitek bersama binaan/projek.
~media masa; interview ke atas arkitek, menerangkan hasil bangunan rekaannya seperti dalam rancangan terbitan Discovery Channel ( Megastructure), Ruang Sirahtulrahim (Arsitek Indonesia) dll.
~majalah-majalah arkitek spt Arcasia, AM, CAA, UIA dll
~rujukan periklanan Arkitek; Perkeliling Am LAM 3/1997, Akta Arkitek 1967.
7) Arkitek disarankan oleh Lembaga untuk sign/tandatangan pada bangunan yang direka (masterpieace), pada kedudukan yg mudah dilihat; serta maklumat pendaftaran arkitek, tahun dibina untuk makluman sejarah kepada generasi akan datang.

1 ulasan:

Hello Portfolio!!

Hello Portfolio!!