Selasa, 14 Jun 2011

Simple MODERN Architecture

Sometimes architectural design can be like essay writing. You were given a topic. Then the mind comprehensively started to spark with ideas. Of course there will a limitation (of time and words) to imagine, to tell, to write, to elaborate yet to conclude the story. All that is needed is a short, simple and a nice piece of writing.
Same it goes for architecture. Though you might have many interesting ideas to be injected into the design yet the rule is very simple. You can’t use them all. If you are going write about a horror story, you should only focus on the horror things. You’re advised not to spice up the theme with romantic or comedy because the story could end up being bigger (and longer).
Architecturally, my ambition is see the ‘beauty of simplicity’. Many students were afraid to use simple rectangular forms, because they believed the simple thing wasn’t interesting. The truth is with too many ideas in the pocket. Your simple building would end up being exaggerated. I prefer not to elaborate further...TRY to UNDERSTAND the 3 BASIC principles in my sketches. TRY to keep it short and simple. After all the detail is here SIMPLE MODERN ARCHITECTURE!!

Jumaat, 10 Jun 2011

Axis exists

Architecturally AXIS is presumed to be an IMAGINARY line, in a given formal plan or structure, about which a form, area, or plane is organized. To best understand about a building formation, axis is employed as a base of the primary or secondary central line of any plan. Axis is existed not only on plan but also on the elevations. Coincidently it also appeared as a basic grid line in 2D or 3D forms; on a macro or micro scale of any design.
Started with an axis, a design is overwhelmed with good CHARACTERS yet it does still remain SIMPLE.
Looking back to the Alhambra, axis plays a significant role in the whole design process. Together with basic elements such as water, landscaping and the detailings make the entire building look very outstanding.
The masterplan arrangement layout of UUM was also inspired by the great Alhambra where its main buildings are connected by the axes and naturally blended with water features and landscape.

Khamis, 9 Jun 2011

Prequel 1: Menghayati Senibina GB; antara degil & ego

..Kekadang aku merasa jika dapat ku buang sikap KEDEGILAN tegar dalam diriku, aku akan lebih berjaya di dalam bidang yang ku ceburi. Pernah dahulu sewaktu di tahun satu (tahun 1996-97 Fundamental Workbase di UTM) , setiap pelajar dikehendaki memilih seorang tokoh arkitek untuk dijadikan idola serta inspirasi bagi merekabentuk sebuah retreat house di Ulu Bendul, N9. Pertama kali aku mendengar tentang senibina Geoffrey Bawa daripada pensyarah (workbase 3) En. Fauwaz (Fauwazul Khair). Ramai pelajar mengidolakan GB serta cuba menggunakan falsafahnya di dalam rekabentuk. Ramai lagi cuba menggunakan konsep modernist LC, FLW dan MvdR. Pelajar tahun satu Senibina UTM (yang berjumlah 120 orang) waktu itu, hanya aku seorang sahaja yang memilih seorang arkitek Mexico- LB (Louis Barragan) Walaupun sebenarnya aku begitu mengkagumi GB, tetapi aku tidak memilih arkitek tersebut (kerana jauh di dalam satu sudut wujud satu keEGOan “Aku tidak menyukai apa yang ramai orang suka”, sikap DEGIL ku ini ada kalanya membawa kelebihan, tetapi yang sebenarnya tidak (atau belum) membawa keuntungan).”

..Berterusan apabila aku menyambung pengajian di USM (2000-2004), aku kurang bertanya kepada para senior (yg kini ramai dah menjadi arkitek berjaya), sewaktu di tahun 3, ramai pelajar menggunakan kaedah manual, aku sebaliknya memilih menggunakan komputer. Persembahan collage & CAD hanya melayakkan aku memperoleh gred C untuk design, Studiomaster (P.M Dr. R.A Malek) pernah mencabarku berjumpa terus dengan Dekan pusat pengajian HBP, jika tidak puas hati dengan gred yg diperolehi. Di tahun 4, aku kembali menggunakan kaedah ‘manual secara langsung’ (drafting & sketching directly on presentation boards). Majoriti menggunakan kaedah white-print dan komputer. Ramai pelajar cuba menerokai perisian 3D (Max) (belum wujud perisian Sketch-up) pada waktu tersebut.

Aku sememangnya betul-betul menonjolkan kelainan di dalam setiap hasil kerja terutamanya presentation drawings. (Setiap pelajar luar, terutamanya pelajar x-UTM/ x-poli yang menyambung pelajaran di USM sememangnya dianggap ‘something’..dinanti-nantikan). Aku tidak terkecuali, kata orang kerja ‘Ahmad Sid Hijaz’ pada waktu itu kalau tidak ditulis nama pun orang tahu itu kerja siapa.

Ego dan degil berlebihan ada kalanya kurang membawa kejayaan. Pada tahun akhir (B.Arch) ramai pelajar memilih tajuk berbentuk teknikal ‘single building’. Aku sebaliknya membuat ‘kajian besar’ tentang Bandar DiRaja Anak Bukit (Kedah) dan falsafah senibinaku lebih ke arah tropika-tradiosional (ala-ala Senibina Siam). Seharusnya aku perlu bertanya kepada ‘rakan-rakan senior’ apakah tajuk yang sesuai kerana ia merupakan sebuah projek One-Off. Bukan bermaksud menyesal tetapi aku merasakan aku sebenarnya berupaya menjadi ‘best-student’ Senibina USM 2004 (mengalahkan pelajar-pelajar berbangsa Cina, yang biasanya mengungguli gelaran tersebut). Oleh kerana aku tidak menjadi yang terbaik, maka aku tidak berjaya memperoleh hadiah biasiswa (ASTS) Skim pensyarah USM.
Kini dikala ramai pelajar-pelajar senibina tidak lagi meminati gaya senibina GB (yang secara zahirnya ia nampak usang & tidak moden). Aku kembali kepada ‘cinta pertamaku’ di dalam senibina yang selama ini tidak pernah ditulis atau dibicarakan kepada sesiapa... tbc

Hello Portfolio!!

Hello Portfolio!!